Veien til Venezia: - Det handler om å legge til rette

07.10.2024

Veien til Venezia: - Det handler om å legge til rette

9.-11. oktober går junior-VM av stabelen i Italia. Den norske troppen forberedte seg denne helgen på pre camp på Strømmen.

Junior-VM har allerede 1300 påmeldte utøvere fra 92 land.

- Ti norske utøvere reiser i dag til Italia, med et sterkt ønske om å både vise seg frem og utvikle seg videre. Vi gleder oss til å se hva de kan få til i Italia, og ikke minst til å bygge videre på erfaringene de kommer til å gjøre seg i løpet av turneringen, sier Morten Alstadsæther, sportssjef i Norsk Karateforbund.

Den norske troppen er som følger:

Se video fra pre camp her.

Bli kjent med styrker og svakheter

På samlingen i Strømmen tok vi en prat med Wayne Otto i trenerteamet om veien til Venezia. Otto og trenerkollega Adrian Lopez Salas deltok begge på helgens pre camp, sammen med kata-trener Arne Wallann. Otto og Lopez Salas vil følge opp troppen under det kommende mesterskapet, sammen med sportssjef Morten Alstadsæther og Bettina Alstadsæther.

Hva er dine forventninger i forkant av dette mesterskapet, Wayne?

- Denne samlingen er viktig for å bli bedre kjent med hver enkelt utøver, og deres styrker og svakheter. Landslaget er nylig etablert, og når det gjelder resultater i junior-VM er det viktig å huske at vi har lagt vi et langsiktig utviklingsløp frem mot EM neste år. Så denne samlingen er viktig for å komme i gang med dette utviklingsløpet – når det er sagt er jeg ikke i tvil om at vi har de beste utøverne på laget, og at alle disse vil gjøre sitt aller beste.

Hva står på planen rent konkret denne helgen?

- Vi ser på en rekke situasjoner som utøverne definitivt vil befinne seg i under kampene i Italia, og vi skal jobbe med taktikk og strategi denne helgen. Vi skal jobbe med deres sterke sider, bli enda bedre kjent med dem som utøvere, og finne ut av hvordan de liker å bli coachet. Rett og slett legge til rette for at de kan prestere best mulig, påpeker Otto.

Vi vil følge den norske troppen gjennom mesterskapet - følg oss på Facebook for oppdateringer.

Ønsker støtte rundt landslagsstammen

Stian Simble Berglund, president i Norsk Karateforbund, reiser også til Venezia, og ser frem til å representere Norsk Karateforbund på kongressen på arrangementet, og til å få med seg prestasjonene til de norske utøverne.

Berglund gleder seg til å følge den norske troppen, og oppfordrer hele karatemiljøet til å støtte opp rundt den norske landslagsstammen, som denne troppen er en del av.

- Norsk Karateforbund registrerer at det på sosiale medier sås tvil om hvorvidt utøverne som i dag har reist er den beste troppen. For oss som forbund er det viktig å understreke at målsettingen, når vi denne høsten etablerte et landslag, var å bygge en stamme av utøvere som skal utgjøre landslaget fremover. I forbindelse med etableringen ble det gjennomført en uttakssamling der alle interesserte utøvere kunne delta.

Oppfordrer til deltakelse

På samlingen ble det presisert visse krav – inkludert at man måtte skrive under på landslagskontrakt.

- Landslagskontrakter er både normalt og avgjørende for å representere landslag innen idretten. Kun utøvere som fyller oppsatte kriterier og aksepterer betingelsene vil være aktuelle for mesterskapsuttak. Så er det også viktig å huske at det vil være mulig å kvalifisere seg til landslagsstammen to ganger i året via åpne kickoffs, hvor man kan vise seg frem for trenerteamet, understreker Berglund.

Kritikken mot uttaket til junior-VM omhandler hovedsakelig utøvere som enten ikke deltok på uttakssamlingen eller takket nei til å skrive landslagskontrakt i etterkant, påpeker Berglund.

- Dette medfører at man ikke er aktuell for representasjon og uttak til mesterskap etter de retningslinjene Norsk Karateforbund har etablert. Vi håper så mange som mulig av utøvere med talent og ambisjoner deltar på samlingene fremover, og at de får støtte i dette fra sine klubbmiljøer. Kun på denne måten kan vi sikre best mulig utvikling av hver enkelt utøver, og ikke minst det norske karatemiljøet i sin helhet, avslutter Berglund.