Junior-VM: Kommunikasjon i fokus på kongressen

17.10.2024

Forrige uke ble junior-VM i karate avholdt i Italia. En viktig del av arrangementet var WKF-kongressen, hvor Stian Simble Berglund, president i Norsk Karateforbund, også deltok.

- Deltakelse på kongressen er viktig – dette er en viktig arena for å fremme samarbeid med de andre medlemslandene, og for å bidra i utviklingen av karate som idrett internasjonalt, sier Berglund i etterkant av arrangementet.

Se video fra kongressen på WKFs Instagram.

Stian Simble Berglund, president i Norsk Karateforbund, og Kjell Gunnar Jacobsen, sekretær i Norsk Karateforbund, var begge på plass i Venezia.

Samhold er avgjørende

Under kongressen sto veksten av karate internasjonalt, samt kommunikasjon, sentral hos WKF-president Antonio Espínos.

- Karate fortsetter å vokse og inspirere idrettsutøvere over hele verden. Mens vi samles her i Jesolo-Venezia for denne betydningsfulle begivenheten, er jeg stolt over å reflektere over den utrolige fremgangen karate har gjort globalt. Denne fremgangen er et vitnesbyrd om engasjementet og lidenskapen til alle som er involvert i karate – fra idrettsutøvere og trenere til arrangører og funksjonærer, til alle dere her i dag. Vår fortsatte suksess avhenger imidlertid av mer enn bare individuelle prestasjoner: Samhold er avgjørende, og gjennom felles visjon og samarbeid kan vi løfte karate til enda større høyder, understreket Espínos til wkf.net.

Som en del av sine kommentarer til kongressen oppfordret Espínos alle medlemslandene til å bidra til god informasjonsflyt til medlemmer, og god markedsføring av karate i sine respektive hjemland.

- Espínos kom med en klar oppfordring til alle medlemslandene om å bruke nettsider og sosiale medier proaktivt, også til å bidra til å markedsføre WKFs tilstedeværelse på digitale flater, inkluderes deres YouTube-kanal. Dette er en oppfordring Norsk Karateforbund allerede har tatt til seg. På forrige styremøte ble det blant annet besluttet å opprette et eget nyhetsbrev som alle medlemmer vil motta fra november av, opplyser Berglund.

Alle kan bidra

I arbeidet med å fremme norsk karate her hjemme har alle både mulighet til, og ansvar for, å bidra, påpeker Berglund.

- Vi oppfordrer alle til å vise sitt engasjement rundt karate, både på topp- og breddenivå. Forbundet har dessverre registrert at det i disse debattene tidvis fremkommer ulike påstander på sosiale medier om både Norsk Karateforbund, tillitsvalgte i forbundet og personer oppnevnt til verv av forbundsstyret. Vi tar sterk avstand fra sjikane og trakassering, og oppfordrer alle til å bruke digitale kanaler til å løfte frem idrettens verdier, og både frivillige og utøvere som nedlegger en viktig innsats.

Kalender offisielt vedtatt

På kongressen ble også vertslandene for kommende mesterskap offisielt vedtatt.

- Kongressen vedtok blant annet at Marokko skal arrangere junior-VM i 2026 – dette mesterskapet skal arrangeres i Rabat fra 14.-18. oktober 2026. Det er ellers uavklart hvorvidt karate blir en del av programmet på det kommende ungdoms-OL – vi vil selvfølgelig holde våre medlemmer fortløpende orientert om utviklinger og endringer når det gjelder mesterskap fremover, understreker Berglund.

Styring med glimt i øyet

Kjell Gunnar Jacobsen, sekretær i Norsk Karateforbund, var også på plass i Venezia, hvor han bidro som dommer.

– Under mesterskapet hadde jeg gleden av å være tatami manager assistant (TMA) – det vil si å styre hele matten, med tanke på hvem som skal dømme i de forskjellige kata og kumite-matchene. Man er ansvarlig for å sette sammen riktig dommerpanel i hver eneste match, for å unngå habilitetsproblematikk med tanke på utøverne som skal konkurrere.Hele dommerpanelet skiftes ut etter to matcher gjennom hele dagen, påpeker Jacobsen.

- Den viktigste oppgaven er utvilsom at man setter opp det best egnede panelet og samtidig balanserer det med erfarne og nye dommere. I tillegg skal man som TMA gi tilbakemeldinger for hvert panel i forhold til prestasjonen og om det er noe som må forbedres. Personlig mener jeg også at noe av det viktigste er at man skaper god atmosfære på matten, slik at alle presterer best mulig under press og krevende forhold. Dette mener jeg vi klarte på matte fire, på bakgrunn av gode tilbakemeldinger om at vi styrte matten med glimt i øyet og uten å stresse.

For Jacobsen er det viktig at Norge også bidrar på dommersiden internasjonalt.

- Norsk Karateforbund har klare ambisjoner om å utvikle hele norsk karate. En godt kvalifisert dommerstand som opparbeider seg internasjonal erfaring vil bidra betydelig i dette utviklingsarbeidet. Som dommer bruker man mye tid og ressurser, men kompetansen og nettverket man opparbeider seg er gull verdt å ta med seg hjem til Norge, avslutter Jacobsen.